Update Economic Partnership Agreement (EPA) Europa Japan

Na een lange periode van onzekerheid is nu duidelijk dat de Economic Partnership Agreement (EPA) Europe Japan op 1 februari 2019 in werking zal treden.

De volledige overeenkomst bestaat uit meer dan 900 pagina’s. Hoewel alles even belangrijk is, zijn er enkele dingen die het vermelden waard zijn.

In welke gevallen komen zendingen in aanmerking voor het verlaagde tarief vanwege de EPA?

  • Goederen verkocht en verzonden op of na 1 februari 2019.
  • Goederenvaren (ergens op doorreis tussen Japan en de EU).
  • Goederen die al in entrepot zijn opgeslagen in de EU (er zijn geen rechten of andere heffingen betaald). De originele factuur- of exportdatum is niet relevant.

Dan blijven alleen goederen die al vóór 1 februari 2019 door de douane zijn ingeklaard over. Daarvoor kan geen restitutie van betaalde rechten plaatsvinden.

Wat is nodig om de goederen in te klaren volgens de EPA-regels?

  • Een factuur of paklijst of soortgelijk product waarop de goederen duidelijk zijn aangegeven, met daarop de originele verklaring van oorsprong. Als de verklaring wordt afgedrukt op een document met een datum (zoals een factuur), is het niet nodig om de datum in de verklaring zelf te vermelden.
  • Voor zendingen die onderweg of al in de EU zijn, is het toegestaan ​​om de verklaring af te drukken op een kopie van de originele factuur of ander document met betrekking tot de oorspronkelijke zending. In deze gevallen moet de verklaring dateren met de datum waarop de verklaring wordt afgedrukt. Let op! De datum in de verklaring kan nooit vóór 1 februari zijn!
  • Als producten op de factuur niet aan de vereisten voldoen, moeten ze zo duidelijk worden aangegeven. Bijvoorbeeld: oorsprong USA.

Waar moet de exporteur aan voldoen om gemachtigd te zijn om de verklaring te plaatsen?

  • Japanse exporteurs moeten een “Japan bedrijfsnummer” hebben. Dit nummer moet in de verklaring worden vermeld.
  • Europese exporteurs moeten een REX-nummer hebben. Ook dit nummer moet in de verklaring worden vermeld.
  • Voor zendingen met een waarde van minder dan € 6.000 hoeft u zich niet te registreren. Na registratie moet het nummer echter ook voor zendingen met een lage waarde worden gebruikt.

Wat is ‘Kennis van importeurs’ met betrekking tot de herkomst?

Importeurs mogen de verklaring van oorsprong verstrekken als zij er 100% zeker van zijn dat de goederen van preferentiële oorsprong zijn. Dit kan worden geregeld door een overeenkomst / verklaring van de exporteur waarin de oorsprong wordt bevestigd. Het bewijs van oorsprong ligt nu bij de importeur, dus ze moeten er zeer zeker van zijn dat ze bij onderzoek door de douane ruimschoots bewijs hebben of als het onderzoek teruggaat naar de oorsprong dat de informatie daar ook beschikbaar is. In de meeste gevallen wordt het ten zeerste aanbevolen om de verklaring op de exporteursfactuur of paklijst te gebruiken.

Wat zijn de oorsprongsregels in deze EPA?

Deze regels verschillen enigszins van wat we gewend zijn in eerdere handelsovereenkomsten die de EU is aangegaan. De EU wordt voor herkomstcriteria als één land beschouwd. De exacte criteria kunnen verschillen voor verschillende producten en er is een uitgebreide lijst met vereisten. Deze lijst is opgenomen in de EPA.

De toepasselijke criteria hebben allemaal een afzonderlijke aanduiding die moet worden vermeld in de Oorsprongsverklaring.

A. Geheel verkregen of geproduceerde producten als bedoeld in artikel 3.3 (planten, dieren, producten daarvan enz. Zie 3.3 voor de volledige lijst)

B. Producten die uitsluitend zijn vervaardigd uit materialen van oorsprong uit het land van uitvoer

C. Producten vervaardigd van materialen die niet van oorsprong zijn, mits deze aan de toepasselijke eisen voldoen.

  • Voor een regel met betrekking tot een tariefswijziging
  • Voor een regel betreffende de maximumwaarde van niet van oorsprong zijnde materialen
  • Voor een regel gerelateerd aan een specifiek productieproces
  • Voor specifieke delen die verband houden met de informatie in deel 3 van aanhangsel 3-B-1 (voor motorvoertuigen)

D. Voor ophoging als bedoeld in artikel 5

E. Voor toleranties als bedoeld in artikel 3.6

  • voor een product dat is ingedeeld onder de hoofdstukken 1 tot en met 49 of de hoofdstukken 64 tot en met 97 van het geharmoniseerd systeem1, bedraagt ​​de waarde van alle niet van oorsprong zijnde materialen niet meer dan 10% van de prijs af fabriek van het product of de prijs aan boord aan boord van het product;
  • voor een onder de hoofdstukken 50 tot en met 63 van het geharmoniseerd systeem ingedeeld product zijn de toleranties van toepassing zoals bepaald in de aantekeningen 6 tot en met 8 van bijlage 3-A.

Hulp nodig bij uw douanezaken? Laat ons u terugbellen!

Zijn uw transport & logistiek up-to-date?

Doe de gratis check en ontvang een Dopper drinkfles.

Overig nieuws van MOL Logistics:

Update Corona-virus China en Europa

Update Corona-virus China en Europa

Als reactie op de uitbraak van het Corona-virus geven we u graag een update van de huidige situatie en de gevolgen voor de transport en logistiek. Op deze pagina houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen!

Cheers to 100 years – een terugblik

Cheers to 100 years – een terugblik

Het was geweldig om samen met u het 100 jarige jubileum van MOL Logistics te vieren. Samen kijken we terug op een memorabel samenzijn bij de IJzeren Man in Vught.

Cheers to 100 years!

Cheers to 100 years!

Onze klanten en relaties weten het inmiddels al: sinds 1919 timmert ons bedrijf aan de weg. Dat betekent dat we in 2019 100 jaar bestaan, en dat is voldoende reden voor een feestje!

Brexit update: waar staan we nu?

Brexit update: waar staan we nu?

Voor bedrijven die zaken doen met het VK verandert er per 29 maart 2019 wellicht een aantal zaken. Zo dicht voor de deadline is het nog steeds niet duidelijk of we te maken krijgen met een “harde” Brexit waarbij het VK onmiddellijk ook volledig uit de douane unie stapt of dat er sprake zal zijn van een andere variant. Als beste voorbereiding moeten we nu uitgaan van die harde Brexit; dan kan het alleen maar meevallen.

Tol in Duitsland behoorlijk duurder per 1 januari 2019

Tol in Duitsland behoorlijk duurder per 1 januari 2019

De Duitse regering heeft besloten de tol (Maut) voor vrachtauto’s vanaf 1 januari 2019 flink te verhogen. De tarieven gaan met 20 tot zelfs 60 procent omhoog. Deze verhoging heeft een uitwerking op de transporttarieven naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië.

Keurmerk Veilig Ondernemen behaald door Vitaal Loven

Keurmerk Veilig Ondernemen behaald door Vitaal Loven

Bij Vitaal Loven zitten ruim 250 bedrijven uit het bedrijventerrein Loven in Tilburg. MOL Logistics is een van deze bedrijven. Deze organisatie draagt de zorgen over het reilen en zeilen van het industrieterrein omtrent beveiliging en bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.