Nieuw handelsakkoord EU en Mexico

De EU en Mexico bereikten een principeakkoord over een nieuw handelsverdrag. De Europese Commissie liet weten dat voor vrijwel alle producten geen invoerrechten meer zullen gelden en dat de procedures bij de douane eenvoudiger worden.

Wat moet u hierover weten?

Het betreft hier geen nieuw handelsakkoord, het gaat om een vernieuwing van een handelsakkoord uit 2000. Onder meer de Europese landbouw, machine-industrie en ondernemingen die materiaal voor de transportsector maken, profiteren volgens Brussel van het nieuwe akkoord.

“De overeenkomst van vandaag is ook een sterk signaal in de richting van andere partners dat het mogelijk is bestaande handelsrelaties te vernieuwen als de beide partners geloven in de waarden van openheid en vrije eerlijke handel”, vertelt Cecilia Malmström, EU-commissaris voor Handel.

In 2017 besloeg de totale goederenhandel tussen de EU en Mexico zo’n 62 miljard Euro. Daarvan bestaat ruim 60% (38 miljard Euro) uit export. Voor de werkgelegenheid betekent de handel met het Latijns-Amerikaanse land een link met zo’n 400.000 banen verspreid over de hele Europese Unie. Door het vernieuwde handelsakkoord verwacht Brussel een stijging hierin. Goed nieuws dus!

We noemen hieronder enkele belangrijke punten uit het vernieuwde akkoord:

  • Minder invoerrechten
  • Vergemakkelijken van douaneprocedures
  • Minder formaliteiten voor handel in industriële producten

Denk eraan dat voor de toepassing van het preferentieel tarief inzake het goederenverkeer met Mexico een certificaat EUR1 dient te worden afgegeven in het land van verzending. Dit certificaat dient om de oorsprong aan te tonen bij de aangifte ten invoer op bestemming. Voor regelmatige exporteurs naar Mexico bestaat de mogelijkheid om een Vergunning Toegelaten Exporteur aan te vragen bij de Nederlandse Douane. Bedrijven die in het bezit zijn van een dergelijke vergunning kunnen volstaan met een oorsprongsverklaring met het vergunning nummer op de handelsfactuur behorende bij de zending en hoeven niet telkens opnieuw een EUR1 certificaat op te (laten) maken.

Verder is het om verrassingen te voorkomen belangrijk om altijd te controleren of bepaalde producten niet zijn uitgesloten van de regeling. Zowel bij het controleren of een product onder de regeling valt als bij de afgifte van een certificaat kunnen wij u verder adviseren.

Bron: Nieuwsblad Transport / ANP.

Hulp nodig bij uw douanezaken? Laat ons u terugbellen!

Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw contactgegevens om.

Zijn uw transport & logistiek up-to-date?

Doe de gratis check en ontvang een Dopper drinkfles.

Overig nieuws van MOL Logistics:

MOL Logistics draagt bij aan de Tilburgse Voedselbank

MOL Logistics draagt bij aan de Tilburgse Voedselbank

De Stichting Tilburgse Voedselbank zet zich in voor huishoudens in Tilburg en omgeving, die om wat voor reden dan ook in financiële problemen zijn gekomen en daardoor geen voedsel meer kunnen kopen. Afgelopen week bezocht Chris Goeverneur (General Manager Sales bij...

MOL Logistics behaalt ISO 13485 certificering

MOL Logistics behaalt ISO 13485 certificering

Vol trots kunnen we melden dat 2021 voor MOL Logistics uitstekend is begonnen. We hebben namelijk het ISO 13485 certificaat behaald! Deze internationale norm voor medische hulpmiddelen past helemaal binnen onze logistieke dienstverlening. Gecertificeerde fabrikanten,...

MOL Logistics steunt Stichting Hulp Hongarije en Oekraïne (SHHO)

MOL Logistics steunt Stichting Hulp Hongarije en Oekraïne (SHHO)

Via ons wegtransport netwerk helpen we onze klanten met zendingen van en naar Oost-Europa.  Door middel van groepage, volle vrachten óf met spoedtransport kunnen we deze regio goed bereiken. Echter hebben niet alle inwoners van dit gebied voldoende middelen om rond te...

Spoedtransport en toch milieubewust?

Spoedtransport en toch milieubewust?

U herkent het vast wel: een klant in Spanje die met spoed twee pallets met uw producten nodig heeft. Of reserveonderdelen die per direct naar Oost-Europa moeten. Bij MOL Logistics helpen wij u graag én vakkundig met al uw vragen over spoedtransporten. En we houden het betaalbaar met ‘one-way’ prijzen.

Alles over Brexit: hoe gaat het verder met uw UK business?

Alles over Brexit: hoe gaat het verder met uw UK business?

Sinds 31 januari 2020 is de
Brexit een feit. Per 1 januari
2021 gelden er definitief
nieuwe regels. Een gedeelte
van bedrijven die zaken doet
met het Verenigd Koninkrijk
blijkt goed op de hoogte
van de ontwikkelingen.
Niet alle bedrijven treffen
echter de benodigde
voorzorgsmaatregelen. Dit kan
vergaande gevolgen hebben.

Oversized cargo versturen?

Oversized cargo versturen?

Wist u dat onze afdeling wegtransport ook ‘Oversized Cargo’ kan vervoeren voor uw bedrijf of relatie? Dit verzorgen we voor u door geheel Europa en indien gewenst zelf verder via onze lucht- en/of zeevracht collega’s.