Help! Wat betekent de Brexit voor mijn bedrijf?

Als u zaken doet met bedrijven in het Verenigd Koninkrijk verandert er met de Brexit behoorlijk wat. Maar wát precies weet niemand nog. Verschillende scenario’s kunnen werkelijkheid worden. En ieder scenario heeft een eigen impact op uw bedrijfsvoering inclusief bijbehorende transport en logistiek.

Wat gebeurt er op 29 maart 2019?

Dit is de datum waarop het Verenigd Koninkrijk -met of zonder akkoord- definitief uit de Europese Unie (EU) stapt. Ongeacht de uitkomst van de onderhandelingen: na deze datum worden bijvoorbeeld douaneformaliteiten opnieuw ingevoerd. Dit betekent dat bedrijven weer douaneaangiftes moeten gaan doen bij in- of uitvoer naar het Verenigd Koningrijk.

 

“Advies van de website www.hulpbijbrexit.nl: informeer tijdig hoe dit moet, laat u adviseren en besteed zaken uit.”

Wat verandert er voor uw bedrijf?

Dit verschilt per bedrijf. Om een beeld te krijgen kunt u de Brexit Impact Scan maken en bijvoorbeeld kijken naar het onderzoek van KMPG. Start zo snel mogelijk met het verkennen van de mogelijke gevolgen en start met uw voorbereidingen. Heeft uw bedrijf nu geen ervaring met export naar niet EU-landen (zoals bijvoorbeeld de VS, India, Canada, Brazilië)? En heeft u daarom nu geen contact met de douane? Zorg dan dat u hier vóór Brexit op voorbereid bent.

“Wat betekent bijvoorbeeld de terugkeer van de douane aan de grens voor u? Houden uw contracten rekening met veranderingen die door Brexit kunnen optreden? Wie draait op voor de extra kosten? Heeft u alternatieven voor afzetmarkten of leveranciers? Hoe afhankelijk bent u van ‘just in time’ leveringen?” www.hulpbijbrexit.nl

Bent u al goed voorbereid?

Op de website www.hulpbijbrexit.nl kunt u verschillende tools vinden die uw bedrijf kunnen helpen. Zo kunt u een Brexit Impact Scan doen, die de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rij zet. De website is een initiatief van VNO-NCW, MKB-Nederland en de Rijksoverheid. Ze bieden ondernemers via dit platform praktische tips om -ondanks alle onzekerheid- aan de gang te gaan met hun Brexit-voorbereiding. Hieronder ziet u alvast 2 handige tips die u op weg helpen:

N

Welke knelpunten heeft uw supply chain?

Bekijk goed en kritisch waar in uw eigen supply chain knelpunten kunnen ontstaan. Die kunnen bijvoorbeeld als gevolg van wachttijden aan de grens optreden. Stel daarbij vragen als: is het verstandig om een magazijn of productielocatie te verplaatsen? Is het misschien slimmer om leveranciers in andere EU-lidstaten te zoeken? Identificeer eventuele risico’s en neem op tijd maatregelen.
N

Neem uw contracten onder de loep

Ook valutarisico’s kunt u nu al afdekken. En in uw contracten kunt u al rekening met de onzekerheden houden door zaken af te dekken. Bekijk uw bestaande contracten met Britse klanten of leveranciers. Is het nodig om deze vroegtijdig te heronderhandelen?

Wat kan MOL Logistics voor u betekenen?

Als logistiek dienstverlener kan MOL Logistics u helpen met allerlei zaken rondom uw transport en logistieke activiteiten met het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten. Uiteraard begint dat met een inventarisatie van uw belangrijkste vragen en wensen. Welke voordelen biedt een samenwerking met MOL Logistics?

N

Beheer al uw logistieke en transportactiviteiten vanuit een centraal gelegen locatie

N

Onze douanespecialisten helpen u met uw douane-gerelateerde vragen en documenten

N

Korte doorlooptijden van en naar het Verenigd Koninkrijk

N

Professionele opslag van uw goederen inclusief aanvullende diensten zoals orderpicking, verpakken en kwaliteitscontroles

N

Customer Service teams regelen alle soorten vervoer voor uw bedrijf en houden u op de hoogte

Meer weten over de Brexit?

Neem contact met ons op als u meer wilt weten over het regelen van transport en logistiek met het Verenigd Koninkrijk, Europa en wereldwijd!

Met dank aan de website www.hulpbijbrexit.nl.