Goede, langdurige samenwerking waar mensen het verschil maken

Sekisui is een Japans bedrijf met wereldwijd 18.000 medewerkers. Eén van hun producten is de S-Lec film, een kunststof folie die tussen twee glaslagen van een autoruit wordt geperst om versplintering te voorkomen. Rene Venner: “MOL Logistics is een club die goed in staat is de business aan te voelen en binding te krijgen met de klant.”

Bij MOL maken ze gewoon waar wat ze beloven en dat is echt heel prettig!

In de loop der jaren werd een multi-layer film ontwikkeld, waardoor er steeds meer eigenschappen aan het materiaal toegevoegd konden worden. Zo kreeg het een geluiddempende werking en kan er een UV filter in worden aangebracht. De laatste ontwikkeling is de wedgefilm, die het mogelijk maakt om navigatie aanwijzingen op de schuine voorruit te projecteren. In de nabije toekomst zullen nog meer innovaties volgen. Behalve aan de automotive branche levert S-Lec de folie ook aan de bouw, waar die gebruikt wordt in ruiten van luchthavens, treinstations of wolkenkrabbers.

S-Lec Roermond: binnen 20 jaar naar toppositie

In 1997 besloot het Japanse hoofdkantoor om haar productie van de S-Lec film uit te breiden met een fabriek in Europa. Zo kon men kortere levertijden garanderen voor de Europese automotive markt. Roermond werd gekozen als plek voor de nieuwe fabriek. In de voorbije twee decennia groeide de productie daar van één naar twee lijnen en wordt binnenkort een derde lijn operationeel. Het bedrijf werkt 24/7 en is alleen gesloten met Kerst en… Carnaval. De vestiging in Roermond is in de loop der jaren een belangrijke pijler binnen de groep geworden, ook op het gebied van kennis en expertise. En daar zijn ze best trots op bij S-Lec in Midden-Limburg.

René Venner is assistent logistiek manager en verantwoordelijk voor alle im- en export en het transport. Hij deed vanuit de vervoersacademie in Venlo in 2005 zijn afstudeerstage bij Sekisui en is er nooit meer weggegaan. René maakte een mooie carrière binnen het bedrijf. Toen hij in 2010 het transport onder zijn hoede kreeg, ging hij een andere koers varen. Zo kwam MOL Logistics in beeld als logistiek dienstverlener en werd de basis gelegd voor een langdurige samenwerking, waar beide partijen nu nog steeds de vruchten van plukken.

Andere transportaanpak bespaart veel geld

“Vroeger hadden we hier uitsluitend dedicated vervoerders, want onze rollen hoogwaardige folie moeten bij een temperatuur van 7 graden zeer zorgvuldig worden vervoerd”, vertelt René. “En dat vertrouwden ze niet zomaar aan iedereen toe. Het kwam in die tijd voor dat we met één pallet naar Zuid-Italië reden, want uitbesteden aan een 3PL was ‘not done’. Dat was natuurlijk gigantisch duur, waardoor onze marges steeds verder onder druk kwamen te staan. Ik ben daar heel rationeel in en wilde de stap naar charter transport wel nemen. In die tijd kwam Chris Goeverneur van MOL Logistics eens langs om te praten. Zij boden geconditioneerd vervoer aan en ik durfde het risico wel aan om naar hen te switchen en MOL Logistics die control tower rol te geven. Daar hebben we nooit spijt van gehad, want ze maken altijd waar wat ze beloven. Daarom werken we tot op de dag van vandaag nog zo nauw met MOL samen.”

Rene Venner

Assistent logistiek manager

Vaste contactpersonen

Naast het geconditioneerd trucktransport van de folie over heel Europa, doet MOL Logistics ook containervervoer en luchtvracht voor S-Lec. De kracht van MOL ligt volgens René met name bij de mensen die er werken.

“Wij hebben vaste contactpersonen die weten wat belangrijk is voor S-Lec, die meedenken met ons en zich houden aan afspraken. Dat is zo prettig! We hebben wel vaker gewerkt met andere grote logistieke partijen, die van alles beloven tijdens onze kwartaalmeetings. Maar als je dan in de praktijk geen verandering ziet, dan neem ik daar weer snel afscheid van. Bij MOL is dat echt anders. Daarom zijn zij ook vaak de eerste die wij benaderen als we een logistieke uitdaging hebben of er snel iets geregeld moet worden. Dan bel je toch die aardige gast die je kent en vertrouwt, en waarvan je weet dat hij alles zal doen om je te helpen. Zo werkt het gewoon in de praktijk. Dat is echt de kracht van MOL in Tilburg.”

Logistieke uitdagingen: van brand tot productietekort

Zo was er het voorval dat, door een brand in Japan, de weekmaker (een van de bestanddelen voor het produceren van de folie) daar tijdelijk niet meer leverbaar was. In samenwerking met de Nederlandse leverancier en MOL heeft S-Lec Roermond het voor elkaar gekregen in korte tijd grote hoeveelheden weekmaker naar Japan te vliegen, zodat de productie daar door kon gaan.

Ook speelde MOL een belangrijke rol toen in 2008 voor het eerst in de geschiedenis van Sekisui een compleet vrachtvliegtuig werd gecharterd voor het vervoeren van geluidwerende folie naar de S-Lec fabriek in China.

“Die konden ze daar toen nog niet produceren”, vertelt René. “Hier in Europa kampte de automotive branche met een crisis, maar in China draaide de economie als een trein. Door deze intercompany leveringen, konden zij aan de vraag voldoen. Het zijn altijd tropenweken om zoiets snel en goed geregeld te krijgen. Maar als het door een goede samenwerking tussen alle partijen lukt, dan is dat echt kicken!

Meedenken en oplossen

Nu de derde productielijn in aanbouw is, is er een grote toevoer van machines en onderdelen vanuit Japan op gang gekomen.

“Wij hebben hier echt geen ruimte om die grote kisten allemaal kwijt te kunnen. Maar nog voordat dat hier een probleem wordt, komt MOL met het voorstel dat zij die containers na aankomst in Rotterdam lossen, de kisten opslaan en dat wij ze bij hen ophalen op het moment dat we ze echt nodig hebben. Zij zijn dus heel goed in staat om de business aan te voelen. En omdat ik weet dat ze op een goede manier met deze dure equipment om kunnen gaan (ze doen voor ons ook het vervoer van machineonderdelen die voor onderhoud terug moeten naar Japan) is het voor ons heel erg gemakkelijk om het op deze wijze te gaan doen.”

Extra binding door Japanse roots

Dat beide bedrijven hun roots in Japan hebben en ongeveer even lang bestaan (Sekisui vierde haar 100-jarig jubileum in 2018, MOL in 2019), geeft een extra binding tussen de twee.

“Onze hoofdkantoren in Tokyo liggen tegenover elkaar. Ook daar wordt op het hoogste niveau onderling met elkaar gesproken. Men kent en vertrouwt elkaar. En als je dat vertrouwen niet beschadigt, dan kun je een langdurige relatie aangaan. Bij MOL hebben ze steeds weer waargemaakt wat ze beloofden. Ze zijn voor Sekisui een zeer betrouwbare partner, waar we altijd van op aan kunnen.

Lees onze voorwaarden of onze privacyverklaring.

Quality matters:

Contact

Visiting Address
Siriusstraat 45
5015 BT Tilburg
The Netherlands

+31 (0)13 - 5373 373
info@mol-logistics.nl

VAT: NL004754761B01
CoC: 18022017

Other Office

Rotterdam
Hoefsmidstraat 41
3194 AA Hoogvliet-Rotterdam
+31 (0)10 - 2996 220

Amsterdam
Prestwickweg 30
Gebouwdeel D, 2e verdieping
1118 LB Schiphol-Zuidoost
+31 (0)20 - 4059 900