Brexit update: waar staan we nu?

Voor bedrijven die zaken doen met het VK verandert er per 29 maart 2019 wellicht een aantal zaken. Zo dicht voor de deadline is het nog steeds niet duidelijk of we te maken krijgen met een “harde” Brexit waarbij het VK onmiddellijk ook volledig uit de douane unie stapt of dat er sprake zal zijn van een andere variant. Als beste voorbereiding moeten we nu uitgaan van die harde Brexit; dan kan het alleen maar meevallen.

Lees hier de belangrijkste punten

HM Revenue & Customs (HMRC ofwel de Britse belasting-, betalings- en douaneautoriteit) heeft hierover verschillende artikelen geschreven, waarbij we hieronder de belangrijkste punten samenvatten. Ook vanuit Europees oogpunt bekeken kunt u in dit artikel handige tips en checklists vinden.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij uw zendingen van en naar het Verenigd Koninkrijk? Neem dan zeker even contact met ons op.

In het kort: wat gebeurt er douane technisch gezien bij een harde Brexit?

Dan moeten veel bedrijven in het Verenigd Koninkrijk dezelfde procedures toepassen op de handel met de Europese Unie zoals die van toepassing zijn bij het handelen met de rest van de wereld. Dat betekent dat geïmporteerde goederen pas worden vrijgegeven door de douane als er een invoeraangifte is gedaan en de mogelijk verschuldigde rechten zijn afgedragen. Ook bedrijven in de Europese Unie die naar het Verenigd Koninkrijk exporteren (of producten uit het VK importeren) moeten rekening houden met verschillende aangescherpte regelgevingen en procedures.

“Cijfers van de Nederlandse Douane laten zien dat zo’n 35.000 Nederlandse bedrijven zakendoen met het Verenigd Koninkrijk, en verder niet importeren of exporteren buiten de Europese Unie. De Douane en douaneformaliteiten zijn daarmee voor hen onbekend terrein.”

Bron: Douane

Volgens de Douanegids van de Europese Commissie houdt dit onder andere in dat:

N

douaneformaliteiten van toepassing zullen zijn, aangiftes voor uit- en invoer moeten worden ingediend

N

veterinaire en overige productcontroles van toepassing kunnen zijn

N

douanerechten zullen moeten worden betaald op goederen die vanuit het VK de EU binnenkomen

N

er bij invoer uit het VK BTW moet worden afgedragen bij binnenkomst in de EU (deze kan met een zogenaamde “vergunning art.23” worden verlegd naar de administratie van de importeur

N

er verboden of beperkingen kunnen gelden voor bepaalde goederen die vanuit het VK de EU binnenkomen, waardoor invoer- of uitvoervergunningen nodig kunnen zijn

N

de door het Verenigd Koninkrijk afgegeven vergunningen voor geautoriseerd marktdeelnemer (AEO) niet langer geldig zullen zijn in de EU (EU27)

N

de regels voor de aangifte en betaling van btw (voor leveringen van diensten zoals elektronische diensten) en voor grensoverschrijdende btw-teruggaaf zullen veranderen

N

voor het overbrengen van goederen naar het Verenigd Koninkrijk een uitvoeraangifte nodig zal zijn

N

voor het overbrengen van accijnsgoederen naar het Verenigd Koninkrijk mogelijk een elektronisch administratief document (e-AD) nodig zal zijn

N

voor accijnsgoederen die worden overgebracht van het Verenigd Koninkrijk naar de EU (EU27), eerst de douaneformaliteiten moeten worden afgehandeld voordat een overbrenging in het kader van het systeem voor toezicht op het verkeer van accijnsgoederen (EMCS) kan starten

Wat wordt de grootste Brexit uitdaging?

Nederlandse industriële bedrijven verwachten dat een harde Brexit grote vertragingen aan de grens, complexere procedures en administratieve rompslomp oplevert.

Wat doet de Britse overheid aan deze uitdagingen?

HMRC heeft vereenvoudigde overgangsprocedures ingevoerd om het voor Britse bedrijven makkelijker te maken om goederen uit de EU te importeren via locaties zoals Dover of de Kanaaltunnel. Britse bedrijven die al buiten de EU handelen en een douane-agent of software hebben, kunnen deze gebruiken om verklaringen af ​​te leggen over het handelsverkeer tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Andere bedrijven zullen actief een agent moeten aanwijzen of zelf aangiftes gaan doen.

En de rest van de Europese Unie (inclusief Nederland)?

In Nederland heeft de belastingdienst bekende ondernemers die zaken doen met het VK actief geïnformeerd over een aantal aandachtsgebieden zoals de genoemde vergunning art.23 WOB.

Stappenplan voor Nederlandse bedrijven: wat is nodig?

Om Nederlandse bedrijven te helpen, schrijven verschillende websites over stappenplannen en zaken die u geregeld moet hebben voor de Brexit. Hieronder de belangrijkste punten van de websites www.Hulpbijbrexit.nl, de Nederlandse Douane en met name voor vervoer via de Nederlandse havens de site www.getreadyforbrexit.eu op een rij:

Stap 1: is het nodig?

Check of uw bedrijf handelt met het Verenigd Koninkrijk of goederen via het Verenigd Koninkrijk vervoert. Is het antwoord ja, controleer dan ook of uw bedrijf er klaar voor is om handel te blijven drijven met het Verenigd Koninkrijk qua personeel, technische capaciteit en douanevergunningen. Neem bijvoorbeeld contact op met uw leveranciers en vervoerders omdat de Brexit ook gevolgen kan hebben voor uw toeleveringsketen.

Stap 2: maak uw bedrijf bekend bij de Douane

Heeft u nog geen relatie of ervaring met de Douane? Vraag dan zo snel mogelijk een EORI-nummer aan. Elk bedrijf in Europa dat uit- of invoert heeft een dergelijk uniek identificatienummer nodig. Ook als u uw invoer- en/of uitvoeraangiften overlaat aan een expediteur of douaneagent. U vindt de contactgegevens van de nationale douaneautoriteiten in deze lijst.

Stap 3: bepaal wie de invoer- of uitvoeraangiften doet

Als importeur of exporteur is het belangrijk dat u bepaalt of u zelf bij de Douane invoer- en/of uitvoeraangiften wilt doen, of dat u een expediteur of douaneagent inschakelt. Doet u nu al zelf aangiftes, dan is het nu een goed moment om te controleren of er aanvullende Douane-regelingen of vergunningen op u van toepassing zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vereenvoudigingen voor het plaatsen van goederen onder een douaneregeling.

Handelt u in goederen die mogelijk keuringsplichtig zijn? Vraag dan zelf of via uw douane agent informatie op en regel waar nodig de juiste certificaten bij de NVWA en de ILT.

Stap 4: spreek af wie de douanedocumenten afhandelt en voormeld

Na de Brexit is het voormelden van douanedocumenten bij alle Nederlandse ferryterminals en het merendeel van de shortsea-terminals verplicht. Dat kan de importeur/exporteur doen, maar ook de expediteur, douaneagent of bij gelegenheid de vervoerder. Het is erg belangrijk om dit vooraf goed af te spreken, want zonder voormelding krijgt de vervoerder geen toegang tot de terminal. En dat zorgt voor vertragingen! Kijk met name op de site www.getreadyforbrexit.eu voor meer informatie.

Stap 5: check vooraf of de terminal het douanedocument heeft

Alleen digitaal voorgemelde lading kan de terminal op en af, anders komt de container of trailer hier tot stilstand. Check daarom vooraf altijd de douanestatus bij de terminal, of laat dat doen door uw expediteur of agent. Zonder voorgemeld document géén vervoer, en dat levert vertragingen op.

Bronnen: Hulpbijbrexit.nl, www.getreadyforbrexit.eu, www.gov.uk, Douane.nl/brexit, Brexitloket.nl.

Let us help you.

Bericht over Brexit update: waar staan we nu?

GDPR and Privacy