Alles over Brexit: hoe gaat het verder met uw UK business?

Sinds 31 januari 2020 is de Brexit een feit. Per 1 januari 2021 gelden er definitief nieuwe regels. Een gedeelte van bedrijven die zaken doet met het Verenigd Koninkrijk blijkt goed op de hoogte van de ontwikkelingen. Niet alle bedrijven treffen echter de benodigde voorzorgsmaatregelen. Dit kan vergaande gevolgen hebben.

Welke gevolgen heeft de Brexit voor het zakendoen met en transport van en naar het Verenigd Koninkrijk?

Dat hangt af van de onderhandelingen die plaatsvinden. In alle mogelijke scenario’s is het VK per 1 januari 2021 voor de Europese Unie (EU) een ‘derde land’ en krijgt u te maken met douaneformaliteiten. Dit houdt onder andere in dat er grenscontroles plaatsvinden en u douanedocumenten moet opmaken voor het transport van/naar het Verenigd Koninkrijk.

Als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk niet tot een overeenkomst komen (‘no-deal’) dan gelden de regels van de Wereldhandelsorganisatie per 1 januari 2021.

Leestip: Brexit Whitepaper

Wilt u in 30 minuten op de hoogte zijn van alle formaliteiten rondom Brexit en zaken doen met het Verenigd Koninkrijk? Inclusief de belangrijkste douanedocumenten en oorsprongsdocumenten?

Waarmee dient u rekening te houden bij een no-deal Brexit?

Als het Verenigd Koninkrijk de EU met een no-deal scenario verlaat, moet u naast de exportaangifte ook de goederen ten invoer in het VK aangeven. Het Verenigd Koninkrijk heeft aangeven bij dit scenario het no-deal tarief te hanteren. Dit houdt in dat de meeste producten vrij van invoerrechten zijn en worden belast met een 0%-tarief. U kunt
al een lijst inzien met een aantal voorlopige invoerrechten. Deze vindt u via deze link van de Britse overheid.

Aan de hand van de goederencode (de zogenaamde HS-code) kunt u zien welk tarief van toepassing is. Als uw goederencode niet in dit overzicht staat, is het invoerrechtpercentage 0%. Om er zeker van te zijn dat u de juiste goederencode gebruikt, kunt u gebruik maken van de UK Trade Tariff Tool. Aangezien er geen mogelijkheden zijn om een aangifte ten invoer te doen bij aankomst van de goederen in het Verenigd Koninkrijk, dient u een invoeraangifte te doen vóórdat de goederen de EU verlaten. De vervoerders of transporteurs waarmee uw goederen richting het VK gaan, hebben ook een bewijs van aangifte nodig. Zonder dit bewijs krijgen ze namelijk geen toegang tot de tunnel of ferry. En dat kan zorgen voor flinke vertragingen.

Brexit

Tip

Hoe de uiteindelijke situatie er ook uitziet, onze in-house douanespecialisten geven u graag advies. Ook nemen wij graag het opmaken van de benodigde documenten voor u uit handen. Wilt u meer weten over douanezaken en het opmaken van documenten? 

In het kort: zaken doen buiten de Europese Unie

Vrij verkeer van goederen gebeurt binnen de Europese Unie sinds 1992. Vanuit Nederland kunt u goederen naar andere EU landen (laten) vervoeren zonder douanecontroles aan de grens. Wanneer u goederen naar een niet-EU-land exporteert, ligt dit anders. De zending is dan een zogenaamde douanezending. Dit betekent dat u douaneaangifte moet doen en douanedocumenten bij de zending moet voegen én er invoerrechten over de producten betaald moeten worden. Afhankelijk van het land van bestemming en de goederensoort, kunt u ook te maken krijgen met aanvullende vergunningen, accijnzen of keuringen.

Voorafgaand aan het transport: incoterms en btw

Bij het importeren van goederen in een niet-EU land moeten vaak invoerrechten en belasting betaald worden. De hoogte of hoeveelheid hiervan hangt vaak af van afspraken tussen de EU en het desbetreffende land. De Europese Commissie verzamelt alle geldende importtarieven en andere importbelastingen in de Market Access Database.

Om competitief te blijven met binnenlandse aanbieders of met een oorsprong waarbij minder invoerrechten worden betaald, kunt u besluiten om dit te compenseren door een korting op de verkoopprijs. Het is wel van groot belang om bij (grensoverschrijdende) transacties een Incoterm2020 op uw factuur te vermelden die weergeeft hoe u de kosten en risico’s wenst te verdelen tussen koper en verkoper. Gebruik van EXW en DDP wordt in dit verband afgeraden, FCA en DAP zijn wel geschikt.

Bij exportzendingen krijgt u zowel in Nederland als in het land van bestemming te maken met belasting. In het land van bestemming moet ook btw over de goederen worden betaald. Dit verschilt per land en meer informatie kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.

In geval van het Verenigd Koninkrijk is er na de Brexit transitieperiode, effectief met ingang van 1 januari 2021, een nieuwe regeling van toepassing. Hierbij dient de BTW bij invoer door degene die de zending boekt voldaan te worden ingeval het koerierszendingen met een waarde lager dan £135 betreft.

Uitvoeraangifte

Welke goederen de Europese Unie in- of uitgaan: voor de douane zeer belangrijke informatie! Wanneer zogenaamde uniegoederen (de goederen die zich in het vrije verkeer van de EU bevinden) de EU verlaten dient u daarom een elektronische uitvoeraangifte te doen. Pas op het moment dat de douane deze uitvoeraangifte heeft geaccepteerd en vrijgegeven voor vervoer, mag de zending geëxporteerd worden. Voor het doen van een uitvoeraangifte heeft u specifieke kennis nodig. U kunt hiervoor douaneaangiftesoftware aanschaffen of ontwikkelen om u in dit proces te begeleiden. Ook kunt u ervoor kiezen om de uitvoeraangifte uit te besteden, bijvoorbeeld aan MOL Logistics.

Documenten opmaken

Om het vervoer naar niet-EU-landen soepel te laten verlopen, dient u de juiste documenten bij de zending te voegen. Uiteraard kunt u ervoor kiezen om de opmaak van de documenten aan uw logistiek dienstverlener over te laten. Ook hiervoor kunt u MOL Logistics machtigen.

Brexit - MOL Logistics

Hulp nodig bij uw douanezaken? Laat ons u terugbellen!

    Zijn uw transport & logistiek up-to-date?

    Doe de gratis check en ontvang een Dopper drinkfles.

    Overig nieuws van MOL Logistics:

    Oversized cargo versturen?

    Oversized cargo versturen?

    Wist u dat onze afdeling wegtransport ook ‘Oversized Cargo’ kan vervoeren voor uw bedrijf of relatie? Dit verzorgen we voor u door geheel Europa en indien gewenst zelf verder via onze lucht- en/of zeevracht collega’s.

    Cheers to 100 years – een terugblik

    Cheers to 100 years – een terugblik

    Het was geweldig om samen met u het 100 jarige jubileum van MOL Logistics te vieren. Samen kijken we terug op een memorabel samenzijn bij de IJzeren Man in Vught.

    Cheers to 100 years!

    Cheers to 100 years!

    Onze klanten en relaties weten het inmiddels al: sinds 1919 timmert ons bedrijf aan de weg. Dat betekent dat we in 2019 100 jaar bestaan, en dat is voldoende reden voor een feestje!

    Brexit update: waar staan we nu?

    Brexit update: waar staan we nu?

    Voor bedrijven die zaken doen met het VK verandert er per 29 maart 2019 wellicht een aantal zaken. Zo dicht voor de deadline is het nog steeds niet duidelijk of we te maken krijgen met een “harde” Brexit waarbij het VK onmiddellijk ook volledig uit de douane unie stapt of dat er sprake zal zijn van een andere variant. Als beste voorbereiding moeten we nu uitgaan van die harde Brexit; dan kan het alleen maar meevallen.

    Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.